Laat je content maximaal scoren met …. brandformance

Je maakt als b2b-bedrijf voortdurend content. Je schrijft blogartikels, maakt infographics en verstuurt nieuwsbrieven. Je verzint socialmediaposts en stelt ook steengoede whitepapers op. En ja, je maakt ook video’s, webinars en podcasts. Toch lukt het niet om voor voldoende impact te zorgen. Om je kwalitatieve content bij je doelgroep te krijgen én daarvan de vruchten te plukken. De oplossing? Brandformance.

In deze aflevering van de Content Machine Podcast legt contentstrateeg Matteo Van Mol (Websteak, StrongTale) uit wat brandformance is. Een vreselijke term, maar het concept is goud waard als je je doelgroep maximaal wil informeren zodat ze uiteindelijk voor jouw onderneming kiezen. Voor jouw product of dienst. Hoe dat werkt? Dat zit zo.  

‘Brandformance’ is een samenraapsel van branding en performance.

Branding is het verspreiden van je videofragmenten en je micro-content.

Met performance krijg je die videofragmenten via betalende advertenties gegarandeerd bij je doelgroep om hen een actie te ontlokken. 

De strafste piramide in marketing

Laten we even kijken naar het Content Machine Framework van StrongTale. 

Aan de top van de piramide heb je je pillar content: de centrale draaischijf van je verhaal. Dat kan bijvoorbeeld een lange video zijn.

Uit die video haal je microcontent zoals quotes, visuals en snippets. Met snippets bedoelen we videofragmenten, dus korte afgeleiden van je video. Hoeveel snippets? Dat kies je zelf. Dat kunnen 5 tot 20 fragmenten per video zijn.

Helemaal onderaan de piramide van het Content Machine Framework heb je dan distributie via betalende advertenties. Dankzij de advertenties belandt je micro-content in de feed van je meest betrokken doelgroep.  

Welke videofragmenten je ondersteunt met betalende advertenties? Test eerst welke stukken organische content resoneren bij je doelgroep en welke niet. Dus: welke snippets werken en welke niet? 

Daarna ondersteun je de goed scorende organische stukken met betalende advertenties. Tip: maak de content deze keer minder vrijblijvend: koppel er nu wel een duidelijke vervolgactie aan. 

3 relevante dingen om te testen

Verspreid je je content op een organische manier? Deze 3 zaken zijn relevant genoeg om te testen:

1. Het bijschrift
Je kan slim inspelen op de emoties van je lezers maar je kan ook heel rationeel communiceren. En alles daartussen in. 

2. De titel
Met een titel of headline vang je de aandacht van je lezer. Bij een slappe titel haakt je lezer af, terwijl een sterke titel doet doorlezen. Je kan verschillende insteken proberen of spelen met de lengte van je titel. 

3. De thumbnail of videominiatuur
Dat is een mini-afbeelding: het eerste wat je te zien krijgt van de video. Een goede thumbnail trekt je doelgroep aan en dwingt hen op de video te klikken. Pak de winnende thumbnail mee in je advertentie.

Trouwens: je mag gerust meermaals hetzelfde stukje content posten. Met dezelfde inhoud maar een andere verpakking. Niet iedereen heeft jouw video van de eerste keer gezien.

Laatste tip: test een snippet op je persoonlijke LinkedIn-profiel om het daarna op je bedrijfspagina te zetten. Werkt een bepaald fragment goed en stromen de reacties binnen? Dan kan je de quote in je bijschrift zetten. Of maak er een statische afgeleide van. 

Vanaf wanneer heb je een winnend videofragment?

Je hebt je organische snippet getest. Maar wanneer heb je nu een winnaar te pakken?
Het antwoord: dat is voor iedereen anders. Bij StrongTale kijken we naar views en engagement rate: 

  • Views – Een video met 2000 kijkers wint van een video met 200 kijkers.  
  • Engagement – Een goed engagement op een persoonlijk profiel zit tussen 3 en 5%, voor een bedrijfspagina tussen 1 en 3%.

Wat steek je achter je betalende advertentie?   

Je kan je prospect leiden naar een blogartikel op basis van je video. Dus de tekstuele variant van je video.

Maar als iemand heeft geklikt op je video, dan kun je net iets meer verwachten. Dus een betere optie is: laat je geïnteresseerde kijkers een vervolgactie uitvoeren. Stuur ze bijvoorbeeld naar een pagina waar ze bonuscontent ontvangen. In het geval van Websteak is dat The Lab.

Of bezorg je doelgroep een uitnodiging voor invite only-events. Bij b2c kan je wel iets commerciëler gaan en misschien al meteen je product introduceren.

Tot slot: heb jij een betere term voor brandformance? Laat het ons zeker weten! 

What the 🦊?

  • Test welke organische content goed scoort. Er zijn 3 relevante dingen om te testen: bijschrift, titel, thumbnail.
  • Plaats gerust meermaals dezelfde content: niet iedereen heeft je snippet gezien.
  • Adverteer met je bovengemiddeld scorende content en stuur aan op een vervolgactie.
  • Kijk naar views en engagement om je winnende content te bepalen.
  • Test een snippet eerst op je persoonlijke LinkedIn-profiel.

Je maakt als b2b-bedrijf voortdurend content. Je schrijft blogartikels, maakt infographics en verstuurt nieuwsbrieven. Je verzint socialmediaposts en stelt ook steengoede whitepapers op. En ja, je maakt ook video’s, webinars en podcasts. Toch lukt het niet om voor voldoende impact te zorgen. Om je kwalitatieve content bij je doelgroep te krijgen én daarvan de vruchten te plukken. De oplossing? Brandformance.

In deze aflevering van de Content Machine Podcast legt contentstrateeg Matteo Van Mol (Websteak, StrongTale) uit wat brandformance is. Een vreselijke term, maar het concept is goud waard als je je doelgroep maximaal wil informeren zodat ze uiteindelijk voor jouw onderneming kiezen. Voor jouw product of dienst. Hoe dat werkt? Dat zit zo.  

‘Brandformance’ is een samenraapsel van branding en performance.

Branding is het verspreiden van je videofragmenten en je micro-content.

Met performance krijg je die videofragmenten via betalende advertenties gegarandeerd bij je doelgroep om hen een actie te ontlokken. 

De strafste piramide in marketing

Laten we even kijken naar het Content Machine Framework van StrongTale. 

Aan de top van de piramide heb je je pillar content: de centrale draaischijf van je verhaal. Dat kan bijvoorbeeld een lange video zijn.

Uit die video haal je microcontent zoals quotes, visuals en snippets. Met snippets bedoelen we videofragmenten, dus korte afgeleiden van je video. Hoeveel snippets? Dat kies je zelf. Dat kunnen 5 tot 20 fragmenten per video zijn.

Helemaal onderaan de piramide van het Content Machine Framework heb je dan distributie via betalende advertenties. Dankzij de advertenties belandt je micro-content in de feed van je meest betrokken doelgroep.  

Welke videofragmenten je ondersteunt met betalende advertenties? Test eerst welke stukken organische content resoneren bij je doelgroep en welke niet. Dus: welke snippets werken en welke niet? 

Daarna ondersteun je de goed scorende organische stukken met betalende advertenties. Tip: maak de content deze keer minder vrijblijvend: koppel er nu wel een duidelijke vervolgactie aan. 

3 relevante dingen om te testen

Verspreid je je content op een organische manier? Deze 3 zaken zijn relevant genoeg om te testen:

1. Het bijschrift
Je kan slim inspelen op de emoties van je lezers maar je kan ook heel rationeel communiceren. En alles daartussen in. 

2. De titel
Met een titel of headline vang je de aandacht van je lezer. Bij een slappe titel haakt je lezer af, terwijl een sterke titel doet doorlezen. Je kan verschillende insteken proberen of spelen met de lengte van je titel. 

3. De thumbnail of videominiatuur
Dat is een mini-afbeelding: het eerste wat je te zien krijgt van de video. Een goede thumbnail trekt je doelgroep aan en dwingt hen op de video te klikken. Pak de winnende thumbnail mee in je advertentie.


Trouwens: je mag gerust meermaals hetzelfde stukje content posten. Met dezelfde inhoud maar een andere verpakking. Niet iedereen heeft jouw video van de eerste keer gezien.

Laatste tip: test een snippet op je persoonlijke LinkedIn-profiel om het daarna op je bedrijfspagina te zetten. Werkt een bepaald fragment goed en stromen de reacties binnen? Dan kan je de quote in je bijschrift zetten. Of maak er een statische afgeleide van. 

Vanaf wanneer heb je een winnend videofragment?

Je hebt je organische snippet getest. Maar wanneer heb je nu een winnaar te pakken?
Het antwoord: dat is voor iedereen anders. Bij StrongTale kijken we naar views en engagement rate: 

  • Views – Een video met 2000 kijkers wint van een video met 200 kijkers.  
  • Engagement – Een goed engagement op een persoonlijk profiel zit tussen 3 en 5%, voor een bedrijfspagina tussen 1 en 3%.

Wat steek je achter je betalende advertentie?   

Je kan je prospect leiden naar een blogartikel op basis van je video. Dus de tekstuele variant van je video.

Maar als iemand heeft geklikt op je video, dan kun je net iets meer verwachten. Dus een betere optie is: laat je geïnteresseerde kijkers een vervolgactie uitvoeren. Stuur ze bijvoorbeeld naar een pagina waar ze bonuscontent ontvangen. In het geval van Websteak is dat The Lab.

Of bezorg je doelgroep een uitnodiging voor invite only-events. Bij b2c kan je wel iets commerciëler gaan en misschien al meteen je product introduceren.

Tot slot: heb jij een betere term voor brandformance? Laat het ons zeker weten!

 

What the 🦊?

  • Test welke organische content goed scoort. Er zijn 3 relevante dingen om te testen: bijschrift, titel, thumbnail.
  • Plaats gerust meermaals dezelfde content: niet iedereen heeft je snippet gezien.
  • Adverteer met je bovengemiddeld scorende content en stuur aan op een vervolgactie.
  • Kijk naar views en engagement om je winnende content te bepalen.
  • Test een snippet eerst op je persoonlijke LinkedIn-profiel.