E-mailmarketing is al honderden keren dood verklaard. De realiteit? E-mailmarketing is anno 2023 springlevend. Tenminste: als je e-mail als b2b-bedrijf op de juiste manier gebruikt. Vaak zien bedrijven e-mail als een verkooppraatje of een verlenging van hun website. Jammer! Want e-mail is een uiterst krachtig medium: je communiceert met je doelgroep wanneer je wil, hoe vaak je maar wil én op je eigen voorwaarden. Jij bepaalt wie je boodschap ziet – niet een of ander algoritme. Maar hoe pak je e-mailmarketing goed aan?

In deze aflevering van de Content Machine Podcast geeft marketing automation-expert Kenneth Thys (Websteak, FAKTOR21) alvast 9 rake tips om e-mail slimmer in te zetten voor je b2b-bedrijf. Hij vertelt je onder meer hoe vaak je moet mailen, en hoe je je call-to-actions veel aantrekkelijker maakt. Start!


Tip #1. Bouw een mailinglijst

E-mailmarketing is niet: snel even een adressenlijst van 10.000 contacten aankopen en een koude e-mail de deur uitsturen die amper iets oplevert. Je hebt als b2b-bedrijf een eigen mailinglijst nodig. 

Hoe je die opbouwt? Leid je socialmediavolgers naar je nieuwsbrief. Deel bijvoorbeeld inzichten op LinkedIn. In ruil voor meer relevante inzichten, vraag je je lezers om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Of om een whitepaper of e-book te downloaden. Zo belanden ze automatisch op je mailinglijst. 

Eén belangrijke voorwaarde: die inzichten moeten echt bijzonder waardevol zijn.

Tip #2. Mail vaker naar je lijst 

“Hoe vaak moet ik als b2b-bedrijf mailen?” Een veelgestelde vraag. Het antwoord is meestal: vaker dan je nu al doet. Er is bij b2b-bedrijven angst om te veel te mailen en dan uitschrijvingen te krijgen. Maar dat is niet erg: je mailinglijst wordt net kwalitatiever, want je houdt de mensen over die echt geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Nogmaals: wat je mailt moet wel waardevol zijn.

Tip #3. Stuur een opvolgmail naar je mailinglijst

De open rates van e-mail liggen tussen 30 à 40 %. Dus een quick win als je een podcast of event lanceert: stuur een opvolgmail naar de mensen die je eerste mail niet openden. 

In elk CRM-systeem kan je dat zien. Stuur gewoon dezelfde mail met een andere onderwerpregel. Zo krijgen meer mensen je boodschap onder ogen – en scoor je meer geopende mails.

Tip #4. Maak je e-nieuwsbrief niet te lang

Bedrijven willen vaak te veel informatie in hun e-nieuwsbrief stoppen. En verschillende call-to-actions. Maar zo krijgt je lezer keuzestress. Ga liever voor één tot twee call-to-actions per e-mail, met dezelfde doelstelling. Je zal zien dat je meer kliks krijgt.

Tip #5. Hanteer de 90/10-regel

Maak je tekst aantrekkelijk door visuele content af te wisselen met afbeeldingen en cijfers. En creëer zoveel mogelijk waarde: hou je e-nieuwsbrief informatief. Maak je lezer bijvoorbeeld bewust van een probleem en geef meteen ook de belangrijkste oplossingen mee. Een goede regel is: bied ongeveer 90% relevante informatie. De overige 10% mag je pitchen en dus commercieel uit de hoek komen.

Tip #6. Maak je call-to-action aantrekkelijker

De copy in call-to-actions van e-nieuwsbrieven is vaak droog en zakelijk. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf je in voor ons event’. Daarom, deze tip: omschrijf duidelijk wat mensen mogen verwachten na de klik op een knop of tekstlink. Dat maakt je CTA’s interessanter en aantrekkelijker. Dus niet: ‘Lees onze whitepaper’. Maar wel: ‘Krijg de 10 beste tips’. Je kan ook urgentie creëren door in te spelen op wat de lezer mist als hij of zij niet klikt.

Tip #7. Stuur een mail naar een slapende prospect

Deze tip komt van salesgoeroe Michael Humblet. Hij doet specifieke e-mailmarketing op slapende prospects: zij die niet reageren op de offerte die hij stuurde. Hoe? Hij bezorgt die lead een persoonlijke mail. Daarin staat wat hij met zijn bedrijf doet voor een gelijkaardig bedrijf als de lead. Zo begrijpt deze lead dat hij misschien kansen laat liggen. Meestal komt er goede respons op. Sowieso een waardevolle strategie.

Tip #8. Laat je logo linken naar je landingspagina

We zien vaak dat het logo in de header en footer veel kliks krijgt. Zelfs 15 tot 20% van de kliks. Vaak beland je als lezer na die klik op de homepagina, terwijl de doelstelling van de mail iets anders is. Dus: steek de link achter je logo die ook achter je CTA steekt. Dat helpt om je lezer de actie te doen nemen die jij wil.

Tip #9. Zet goed scorende snippets in je nieuwsbrief

Stel: je hebt je video-opname van een halve dag opgeknipt tot kleinere videofragmenten – snippets  –  en visuals met quotes, die je kan verdelen via je socialmediakanalen. Dan zie je ook welke snippets resoneren met je doelgroep. De snippets die goed werken, zet je in je nieuwsbrief.

Zo bouw je de e-mail op: zet een aanklikbare visual in je e-mail waarachter een korte video zit. Plus alle belangrijkste punten zoals quotes. Door een stuk content op te delen in kleinere stukken heb je content genoeg om wekelijks te mailen naar je mailinglijst. 

What the 🦊?

  • Bouw zorgvuldig je eigen mailinglijst op
  • Mail vaker naar je lijst dan je nu al doet
  • Stuur een opvolgmail naar je mailinglijst
  • Maak je e-nieuwsbrief niet te lang
  • Hanteer de 90/10-regel
  • Maak je call-to-action aantrekkelijker
  • Stuur een mail naar een slapende prospect
  • Laat je logo linken naar je landingspagina
  • Zet goed scorende snippets in je nieuwsbrief

E-mailmarketing is al honderden keren dood verklaard. De realiteit? E-mailmarketing is anno 2023 springlevend. Tenminste: als je e-mail als b2b-bedrijf op de juiste manier gebruikt. Vaak zien bedrijven e-mail als een verkooppraatje of een verlenging van hun website. Jammer! Want e-mail is een uiterst krachtig medium: je communiceert met je doelgroep wanneer je wil, hoe vaak je maar wil én op je eigen voorwaarden. Jij bepaalt wie je boodschap ziet – niet een of ander algoritme. Maar hoe pak je e-mailmarketing goed aan?

In deze aflevering van de Content Machine Podcast geeft marketing automation-expert Kenneth Thys (Websteak, FAKTOR21) alvast 9 rake tips om e-mail slimmer in te zetten voor je b2b-bedrijf. Hij vertelt je onder meer hoe vaak je moet mailen, en hoe je je call-to-actions veel aantrekkelijker maakt. Start!


Tip #1. Bouw een mailinglijst

E-mailmarketing is niet: snel even een adressenlijst van 10.000 contacten aankopen en een koude e-mail de deur uitsturen die amper iets oplevert. Je hebt als b2b-bedrijf een eigen mailinglijst nodig. 

Hoe je die opbouwt? Leid je socialmediavolgers naar je nieuwsbrief. Deel bijvoorbeeld inzichten op LinkedIn. In ruil voor meer relevante inzichten, vraag je je lezers om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Of om een whitepaper of e-book te downloaden. Zo belanden ze automatisch op je mailinglijst. 

Eén belangrijke voorwaarde: die inzichten moeten echt bijzonder waardevol zijn.

Tip #2. Mail vaker naar je lijst 

“Hoe vaak moet ik als b2b-bedrijf mailen?” Een veelgestelde vraag. Het antwoord is meestal: vaker dan je nu al doet. Er is bij b2b-bedrijven angst om te veel te mailen en dan uitschrijvingen te krijgen. Maar dat is niet erg: je mailinglijst wordt net kwalitatiever, want je houdt de mensen over die echt geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Nogmaals: wat je mailt moet wel waardevol zijn.

Tip #3. Stuur een opvolgmail naar je mailinglijst

De open rates van e-mail liggen tussen 30 à 40 %. Dus een quick win als je een podcast of event lanceert: stuur een opvolgmail naar de mensen die je eerste mail niet openden. 

In elk CRM-systeem kan je dat zien. Stuur gewoon dezelfde mail met een andere onderwerpregel. Zo krijgen meer mensen je boodschap onder ogen – en scoor je meer geopende mails.

Tip #4. Maak je e-nieuwsbrief niet te lang

Bedrijven willen vaak te veel informatie in hun e-nieuwsbrief stoppen. En verschillende call-to-actions. Maar zo krijgt je lezer keuzestress. Ga liever voor één tot twee call-to-actions per e-mail, met dezelfde doelstelling. Je zal zien dat je meer kliks krijgt.

Tip #5. Hanteer de 90/10-regel

Maak je tekst aantrekkelijk door visuele content af te wisselen met afbeeldingen en cijfers. En creëer zoveel mogelijk waarde: hou je e-nieuwsbrief informatief. Maak je lezer bijvoorbeeld bewust van een probleem en geef meteen ook de belangrijkste oplossingen mee. Een goede regel is: bied ongeveer 90% relevante informatie. De overige 10% mag je pitchen en dus commercieel uit de hoek komen.

Tip #6. Maak je call-to-action aantrekkelijker

De copy in call-to-actions van e-nieuwsbrieven is vaak droog en zakelijk. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf je in voor ons event’. Daarom, deze tip: omschrijf duidelijk wat mensen mogen verwachten na de klik op een knop of tekstlink. Dat maakt je CTA’s interessanter en aantrekkelijker. Dus niet: ‘Lees onze whitepaper’. Maar wel: ‘Krijg de 10 beste tips’. Je kan ook urgentie creëren door in te spelen op wat de lezer mist als hij of zij niet klikt.

Tip #7. Stuur een mail naar een slapende prospect

Deze tip komt van salesgoeroe Michael Humblet. Hij doet specifieke e-mailmarketing op slapende prospects: zij die niet reageren op de offerte die hij stuurde. Hoe? Hij bezorgt die lead een persoonlijke mail. Daarin staat wat hij met zijn bedrijf doet voor een gelijkaardig bedrijf als de lead. Zo begrijpt deze lead dat hij misschien kansen laat liggen. Meestal komt er goede respons op. Sowieso een waardevolle strategie.

Tip #8. Laat je logo linken naar je landingspagina

We zien vaak dat het logo in de header en footer veel kliks krijgt. Zelfs 15 tot 20% van de kliks. Vaak beland je als lezer na die klik op de homepagina, terwijl de doelstelling van de mail iets anders is. Dus: steek de link achter je logo die ook achter je CTA steekt. Dat helpt om je lezer de actie te doen nemen die jij wil.

Tip #9. Zet goed scorende snippets in je nieuwsbrief

Stel: je hebt je video-opname van een halve dag opgeknipt tot kleinere videofragmenten – snippets  –  en visuals met quotes, die je kan verdelen via je socialmediakanalen. Dan zie je ook welke snippets resoneren met je doelgroep. De snippets die goed werken, zet je in je nieuwsbrief.

Zo bouw je de e-mail op: zet een aanklikbare visual in je e-mail waarachter een korte video zit. Plus alle belangrijkste punten zoals quotes. Door een stuk content op te delen in kleinere stukken heb je content genoeg om wekelijks te mailen naar je mailinglijst. 

What the 🦊?

  • Bouw zorgvuldig je eigen mailinglijst op
  • Mail vaker naar je lijst dan je nu al doet
  • Stuur een opvolgmail naar je mailinglijst
  • Maak je e-nieuwsbrief niet te lang
  • Hanteer de 90/10-regel
  • Maak je call-to-action aantrekkelijker
  • Stuur een mail naar een slapende prospect
  • Laat je logo linken naar je landingspagina
  • Zet goed scorende snippets in je nieuwsbrief

Start je verhaal hier

Winnen met content. Dat wil toch ieder bedrijf? Met StrongTale krijg je een contentmachine die jouw doelgroep maximaal informeert. Zo draai je sneller meer omzet. Benieuwd hoe we dat klaarspelen voor jouw organisatie?

of bel ons op +32 473 48 51 37